Авиокомпании

Първата българска редовна вътрешна линия София –Бургас е открита през 1947 г., а малко по-късно и авиолинията София-Варна. В края на същата година се поставя началото и на международния въздушен транспорт в България с откриване на авиолинията София - Будапеща. През 1946 г. е основана авиокомпания Балкан, която след фалита си през 2002 г. бива преименувана и реорганизирана в България Ер, която и до момента е националният превозвач на България.

През 1990 на пазара се появяват т.нар. нискотарифни авиокомпании, които революционализират превоза във въздушното пространство и постепенно започват да изпреварват традиционните авиокомпании като водещи представители на отрасъла.

Нискотарифните авиокомпании предоставят самолетен транспорт на ниски цени, които успяват да предложат поради орязването на обичайните услуги, предлагани от традиционните въздушни превозвачи – няма предварително определени мяста в самолета; няма разделение на икономическа, бизнес и първа класа; на борда не се сервират храна и напитки, освен ако те не бъдат заплатени от пътниците; нямат програма за лоялни клиенти; ползват второстепенни летища; полетите са в непопулярни часове на денонощието.

Типичната рекламна стратегия на нискотарифните компании е да представя разделно цената на самолетния билет от дължимите летищни такси и данъци, като така цената на билета може да достигне стойности дори и от 1 евро.

Една от най-популярните в наши дни нискотарифни авиокомпании, ирландската Ryanair, обяви в началото на юли 2009, че е превозила 5,8 милиона пътници през юни месец - два пъти повече от British Airways, един от гигантите превозвачи във въздушния транспорт.

Екологичен ли е въздушният транспорт?

Според Чикагската конвенция от 1945 г., която полага основите на съвременния въздушен транспорт, авиационното гориво не подлежи на данъчно облагане. Това неминуемо насърчава развитието му след Втората световна война, но днес на него се гледа по-скора като на факт, който спомага за разрушаването на околната среда.

Макар въздушният транспорт да е виновен за по-малко от 5% от парниковите газове, се планира той да бъде включен към европейската система за търговия с вредни емисии. Така планът е до 2012 г. емисиите от авиацията да бъдат намалени с 3%, а след 2013 г. да се постигне 5% намаление.

Няколко авиокомпании планират опити за внедряването на биологично гориво (био-керосин) в пътническия въздушен превоз, което ще е алтернатива на сегашните горива. Като начало то може да бъде смесвано с традиционното авиационно гориво, което ще редуцира излъчвания въглероден двуокис в атмосферата, експлоатацията на природните залежи и изсичането на гори. Високи са изискванията и към самото алтернативно гориво. Био-керосинът трябва да има добро изгаряне, да не променя свойствата си на течност при екстремните условия по време на полет, и да може да бъде произвеждан в индустриални количества. Предимствата на органичните енергийни източници, добивани под вода, в сравнение с растенията, отглеждани на земята, се изразяват в това, че водораслите растат много бързо и могат да бъдат култивирани в огромни колонии. За сравнение: за превозването на един пътник от Америка до Европа би бил необходим добивът от половин хектар соеви насаждения.

Друг проблем, който засяга живущите в близост до аерогари е дразнещото въздействие на авиационния шум. Към него може да се подходи по няколко начина – да се разработят и въведат в експлоатация по-малко шумни самолетни двигатели, да се въведат различни полетни процедури и определяне на полетни трасета, така че шумът при излитане и кацане да засяга в минимална степен градските части в близост до летището; да се приложат мерки на земята, насочени към намаляване на шума на място - изграждане на шумозащитни екрани, шумоизолиране на жилищни сгради, зелени пояси от подходяща висока дървесна растителност и др.